Archiefbeheer

Sinds een half jaar mag ik (Joukje)het archief van onze kerk beheren. Ik heb het stokje mogen overnemen van familie Fokkens en zij helpen mij dan ook om een beetje wegwijs te worden in het verzamelen van gegevens die bewaard moeten worden voor het archief van onze kerk. Het initiatief voor het aanleggen van een kerkelijk archief kwam van wijlen dhr. Biense de Vries. Hij heeft veel materiaal uit stoffige kasten, kluizen of dat wat nog bij particulieren aanwezig was verzameld. Het is door hem netjes gerubriceerd en gearchiveerd. Een heidens karwei, voor zover je dat van kerkelijk archiefwerk mag zeggen. Maar omdat Biense er zoveel aandacht aan besteed heeft en er heel veel tijd ingestoken heeft, is er toch een mooi stukje geschiedenis van onze kerk goed bewaard gebleven. Het is nu ook gemakkelijk terug te vinden. De kerkelijke archieven bevinden zich deels in de kerk, deels in het gemeentelijk archief in Damwâld. Ook kunt u een stukje van de geschiedenis van onze gemeente lezen op de website van onze kerk.