Geschiedenis orgel

Het orgel.

1883 Een kerkorgel. Tot nu toe was er geen orgel in de kerk, een voorzanger gaf leiding aan de gemeentezang. In oktober 1883 overweegt men een orgel te kopen. Door middel van intekenlijsten probeert men de benodigde gelden bijeen te krijgen en al spoedig wordt een soort “kabinet orgel” aangeschaft. Dit orgel heeft blijkbaar niet aan de wensen van de gemeente beantwoord, want drie jaar later wordt het vervangen door een ander en beter instrument. Het is afkomstig uit de Hervormde kerk van Koog a/d Zaan. De notulen vermelden: “Op de kerkenraadsvergadering van 4 oktober 1886 deelde br. G. Meyer ons mede, dat hij dit orgel had gekocht, al de kosten van plaatsing voor zijn rekening had genomen en het thans, gereed zijnde, aan de gemeente gaf tot een geschenk”. (!!) De gemeente is vanzelfsprekend zeer verblijd!

Na de brand: Een orgel. De commissie die is benoemd voor het aanschaffen van een orgel deelt mee in Uithuizermeden een gebruikt exemplaar te kunnen kopen voor f 1.800,00 De kerkenraad gaat hiermee akkoord.

Het orgel is afkomstig uit de kerk van Uithuizermeden (1923)
Het had één klavier met aangehangen pedaal. (9 stemmen en 474 pijpen.)

In 1986 werd het gerestaureerd en uitgebreid door de orgelbouwers Hendriksen en Reitsma uit Nunspeet…
Het heeft nu 2 klavieren en een vrij pedaal. (13 stemmen en 723 pijpen.)

De dispositie is:
manuaal I                             manuaal II                                             pedaal
Prestant 8’                            Gamba 8’                                              Subbas 16’
Roerfluit 8’                            Holpijp 8’
Octaaf 4’                               Fluit 4’
Octaaf 2’                               Quint 2 2/3 – terts 1 3/5

Mixtuur 2-3 sterk                  Woudfluit 2’
                                             Schalmeij 8’

Koppels:                                Manuaalkoppel.                                 Tremulant
Pedaalkoppel – hoofdwerk
Pedaalkoppel – nevenwerk

(Nog uit gemeentegids 2000)